داروی آزمایشی برای جلوگیری از آسیب‌های قلبی ناشی از کووید-۱۹

دارویی در حال آزمایش که می‌تواند از آسیب قلبی ناشی از کووید-۱۹ جلوگیری کند

یک داروی در حال آزمایش مانع از ورود کروناویروس به سلول‌های قلبی کشت داده شده در آزمایشگاه شده است. این امر نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند از آسیب قلبی ناشی از کووید-۱۹ جلوگیری کند.

چالش: کووید-۱۹ ممکن است در ابتدا سیستم تنفسی را هدف قرار دهد، اما در اینجا متوقف نمی‌شود. عفونت می‌تواند به تمامی اندام‌های اصلی بدن آسیب برساند.

درحالی‌که واکسن‌هایم مؤثری برای پیشگیری از کووید-۱۹ داریم، هنوز در درمان این بیماری ناتوان هستیم و زمانی که عفونت به این ویروس وجود آمد، هیچ راهی وجود ندارد که پزشکان تضمین کنند این ویروس به سایر اندام‌ها از جمله قلب سرایت نمی‌کند.

افرادی که مشکلات قلبی دارند بیش از چهار برابر بیشتر در معرض مرگ بر اثر کووید-۱۹ هستند.

چرا این موضوع اهمیت دارد: افرادی که از بیماری کووید-۱۹ دچار آسیب قلبی می‌شوند و بهبود می‌یابند به‌احتمال‌زیاد دچار کووید طولانی می‌شوند. کووید طولانی علائمی هستند که پس از برطرف شدن عفونت باقی می‌مانند.

افرادی که پیش از ابتلا به کووید-۱۹ مشکلات قلبی داشته‌اند، در معرض خطر بیشتری از عوارض ناشی از این بیماری هستند و بیش از چهار برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از آن هستند.

جلوگیری از آسیب قلبی ناشی از کووید-۱۹: در سال‌های اخیر، محققان از سلول‌های بنیادی برای رشد «اندام‌واره‌ها» (ارگانوئیدها) در آزمایشگاه استفاده کرده‌اند. این مدل‌های کوچک می‌توانند ساختار و عملکرد اندام‌های انسانی را شبیه‌سازی کنند و می‌توانند برای آزمایش درمان‌های جدید بیماری استفاده شوند.

پژوهشگران در دانشگاه کمبریج، ساختارهای کوچک قلبی را رشد داده‌اند. این قلب‌های کوچک آن‌قدر پیشرفته کرده‌اند که سلول‌ها واقعاً ضربان دارند، گویی که خون را پمپاژ می‌کنند. محققان سپس این اندام‌واره‌های آزمایشگاهی خود را در معرض ویروسی مصنوعی قرار دادند که مسلح به پروتئین اسپایک کرونا بودند.

«پروتئین اسپایک مانند یک کلید است، DX600 مانند صمغ عمل می‌کند و سازوکار قفل را مسدود می‌کند.»

دکتر آنتونی داونپورت

پژوهشگران علاوه بر مطالعه اینکه چگونه ویروس سلول‌های قلبی را آلوده می‌کند، توانایی انواع داروها در جلوگیری از عفونت را نیز آزمایش کردند و دریافتند که یک داروی آزمایشی به نام DX600 یک مسدودکننده مؤثر است.

محقق این مقاله، آنتونی داونپورت (Anthony Davenport) گفت: «پروتئین اسپایک مانند کلیدی است که در گیرنده ACE2 که همانند قفلی روی سطح سلول‌هاست قرار می‌گیرد و به آن اجازه ورود می‌دهد.» او ادامه داد: «DX600 مانند صمغ عمل می‌کند، سازوکار قفل را مسدود کرده و چرخاندن و باز کردن کلید در سلول را بسیار دشوار می‌کند.»

تعداد سلول‌های قلب پس از درمان با DX600 کاهش نیافت که نشان می‌دهد این دارو احتمالاً سمی نیست.

مراحل بعدی: توانایی متوقف کردن عفونت در توده‌ای سلولی مشابه جلوگیری از آسیب قلبی ناشی از کووید-۱۹ نیست، بنابراین آزمایش‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا DX600 در بیماران مطابق انتظار عمل می‌کند یا خیر.

کروناویروس می‌تواند با کاهش میزان اکسیژن خون، ایجاد لخته خون و مواردی دیگر، به‌طور غیرمستقیم به قلب آسیب برساند. به همین دلیل حتی اگر جلوی عفونت مستقیم قلب در افراد نیز گرفته شود، باز هم ممکن است بیماران دچار آسیب‌های قلبی و عروقی شوند.

بااین‌وجود، اگر اثبات شود DX600 بی‌خطر و مؤثر است، می‌تواند سلاحی قدرتمند در مبارزه با کووید-۱۹ باشد.

داونپورت گفت: «ما نیاز داریم تا تحقیقات بیشتری در مورد این دارو انجام دهیم، اما این دارو می‌تواند درمان جدیدی را برای کمک به کاهش آسیب به قلب در بیمارانی ایجاد کند که به‌تازگی با این ویروس آلوده شده‌اند. به‌ویژه برای کسانی که از پیش دچار مشکلات قلبی هستند یا کسانی که واکسینه نشده‌اند.»

وی افزود: «ما معتقدیم که این دارو ممکن است به کاهش علائم کووید طولانی کمک کند.»

منبع: Freethink

Journal Reference:
Williams, Thomas L., Maria T. Colzani, Robyn G. C. Macrae, Emma L. Robinson, Stuart Bloor, Edward J. D. Greenwood, Jun Ru Zhan, et al. “Human Embryonic Stem Cell-Derived Cardiomyocyte Platform Screens Inhibitors of SARS-CoV-2 Infection.” Communications Biology ۴, no. 1 (2021): 926. https://doi.org/10.1038/s42003-021-02453-y.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.