پیوند قلب خوک به انسان

برای نخستین بار قلب خوک به بیماری در حال مرگ پیوند زده شد

به گزارش زیستنا به نقل از Livescience، پزشکان قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده را به سینه مردی از مریلند پیوند زدند. این آخرین تلاش برای نجات جان این مرد بوده است. این جراحی، نخستین عمل جراحی در نوع خود و به‌عنوان گامی بزرگ در تلاشی چندین دهه‌ای برای پیوند موفقیت‌آمیز اعضای حیوانات به انسان مورد استقبال قرار گرفته است.

این کار پیش‌ازاین آزمایش شده بود. بر اساس گزارش تایم در سال ۱۹۸۴ در یکی از نخستین موارد، دختر بچه‌ای که به Baby Fae معروف شد، با قلب یک بابون به مدت ۲۱ روز زنده ماند. این آزمایش به شکست انجامید، زیرا معمولاً میزبان انسانی اندام‌های حیوانی را به‌سرعت دفع می‌کند.

پیوند قلب خوک اصلاح ژنتیکی شده به انسان
روش اصلاح ژنتیکی اندام خوک‌ها به‌طوری‌که احتمال رد شدن آن‌ها به‌وسیله سیستم ایمنی انسان کمتر شود توسط محمد محی‌الدین (Muhammad Mohiuddin) (سمت راست)، استاد جراحی دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند بنیان نهاده شده است. (تصویر از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند)

بااین‌حال پزشکان می‌گویند این پیوند جدید پیشرفتی بزرگ است؛ زیرا خوک اهداکننده تحت ویرایش ژن قرار گرفته بوده است تا نوع خاصی از قند از سلول‌های آن حذف شود. به نظر می‌رسد که این قندها عامل رد اعضای قبلی در بیماران است.

طبق بیانیه مرکز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مریلند (UMMC)، این عمل جراحی در روز جمعه (۷ ژانویه) انجام شده است و پس از چهار روز، بیمار خودش نفس می‌کشد، هرچند همچنان به دستگاه قلب و ریه متصل است تا گردش خون وی تقویت شود. روزها و هفته‌های بعدی بسیار مهم که آیا وی از این عمل جان به در خواهد برد یا خیر.

بیماری که برای نخستین بار قلب خوک به وی پیوند زده شده است
گیرنده پیوند قلب خوک، دیوید بنت (David Bennett) مردی ۵۷ ساله از مریلند است که واجد شرایط پیوند از اهداکننده انسان نبوده است. (تصویر از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند)

در بیانیه آمده است که این مرد، دیوید بنت (David Bennett) ۵۷ ساله و اهل مریلند است. وی به بیماری قلبی درمان‌ناپذیری مبتلا است، اما چندین مرکز پزشکی تشخیص دادند که وی واجد شرایط پیوند از انسان نیست.

بنت یک روز پیش از عمل جراحی خود گفت: «یا باید بمیرم یا این پیوند را انجام دهم. می‌خواهم زندگی کنم. می‌دانم که این تیری در تاریکی است اما این آخرین انتخاب من است.» وی ادامه داد: «مشتاقانه منتظرم تا پس از بهبودی از رختخواب خارج شوم.»

پیوند عضو

بر اساس بیانیه مرکز پزشکی، برای عمل پیوند قلب خوک به انسان در مریلند در شب سال نو توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده مجوز صادر شده است. این مجوز بنا به شرایطی صادر شده است که اجازه می‌دهد هنگامی‌که هیچ گزینه دیگری برای نجات جان بیمار وجود ندارد، از درمان‌های آزمایشی استفاده شود.

پیوند قلب خوک به انسان
خوک اهداکننده تحت ویرایش ژن قرار گرفت تا سه ژن حذف شوند. این ژن‌ها می‌توانند پاسخ سیستم ایمنی را در انسان تحریک کنند و نیز شش ژن انسانی برای کمک به پذیرش آن به‌وسیله بیمار به آن وارد شده است. (تصویر از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند)

دکتر بارتلی گریفیث (Bartley Griffith)، مدیر برنامه پیوند قلب در مرکز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مریلند و جراحی که پیوند را انجام داد در بیانیه گفت: «این جراحی پیشرفتی بسیار بزرگ بود و ما را یک قدم به حل بحران کمبود عضو نزدیک‌تر می‌کند.» وی ادامه داد: «به‌طور مشخص، قلب کافی انسانی اهدایی برای پاسخگویی به فهرست طولانی گیرندگان بالقوه وجود ندارد.»

وی اضافه کرد که پزشکان دخیل در پیوند با احتیاط پیش رفتند، بااین‌حال نسبت به نجات‌بخشی بالقوه این روش خوش‌بین بودند.

بر اساس گزارش شبکه متحد اشتراک‌گذاری اعضا (United Network for Organ Sharing) که بر شبکه پیوند اعضا در ایالات‌متحده نظارت می‌کند در سال گذشته بیش از ۳۸۰۰ پیوند قلب در این کشور انجام شده است. این عدد رکوردی محسوب می‌شود.

جراحی قلب پیوند خوک به انسان
جراحی برای پیوند قلب از خوک اصلاح ژنتیکی شده به یک بیمار در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند انجام شده است و حال بیمار چهار روز بعد از عمل خوب است. (تصویر از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند)

طبق اعلام پایگاه اینترنتی organdonor.gov دولت فدرال، در حال حاضر بیش از یک‌صد هزار نفر در ایالات‌متحده در انتظار پیوند عضو هستند و سالانه بیش از ۶ هزار نفر از آنان پیش از پیوند می‌میرند.

درصورتی‌که روش اصلاح ژنتیکی حیوانات اهداکننده به شکلی که احتمال رد شدن اندام‌های آن‌ها به‌وسیله میزبان انسانی کاهش یابد در درازمدت موفقیت‌آمیز باشد، چنین روش‌هایی ممکن است برای بسیاری از بیماران دیگری که در انتظار پیوند هستند یک گزینه باشد.

جراحی موفقیت‌آمیز

عمل آزمایشی پیوند اعضای حیوانات به انسان پس از پرونده Baby Fae در سال ۱۹۸۴ تا حد زیادی کنار گذاشته شد. این نوع عمل را به نام پیوند خارجی (xenotransplants) نیز می‌شناسند.

وی دختری بود که با یک بیماری قلبی درمان‌ناپذیر و کشنده متولد شده بود و پزشکان امیدوار بودند که پیوند قلب بابون بتوان کمک کند که او زنده بماند؛ اما سیستم ایمنی Baby Fae این قلب بیگانه را رد کرد و این کودک در عرض یک ماه پس از عمل درگذشت.

خوک‌ها اهداکنندگان قلب مناسبی محسوب می‌شوند زیرا قلب آن‌ها تقریباً به‌اندازه و شکل قلب انسان است. دهه‌هاست که دریچه‌های قلب خوک با موفقیت برای جایگزینی دریچه‌های آسیب‌دیده قلب در انسان مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بااین‌حال تاکنون احتمال واکنشی کشنده سیستم ایمنی مانع از پیوند قلب شده است.

بر اساس این بیانیه، دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند بیش از ۱۵ میلیون دلار کمک‌هزینه پژوهشی برای بررسی پیوند قلب از خوک‌های اصلاح ژنتیکی شده دریافت کرده است.

قلب خوکی پیوند زده شده به انسان
قلب پیوندی قبل از عمل جراحی روی بیمار با جراحی از خوک اهداکننده خارج شد. اندام‌های خوکی برای پیوند به انسان مناسب محسوب می‌شوند، زیرا اندازه و شکل آن‌ها تقریباً یکسان است. (تصویر از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند)

در این روش از ویرایش ژن برای حذف سه ژن از ژنوم خوک اهدایی استفاده شده است. این ژن‌ها سبب فعال شدن پاسخ سریع سیستم ایمنی در انسان گیرنده پیوند می‌شوند. همچنین در این روش شش ژن انسانی به ژنوم خوک اضافه می‌شوند که به پذیرش عضو کمک می‌کنند. یک ژن دیگر نیز در خوک غیرفعال شد تا قلب بیش‌ازاندازه رشد نکند و بزرگ نشود. داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی انسان، از جمله یک داروی آزمایشی نیز برای این بیمار استفاده شد.

دکتر محمد محی‌الدین (Muhammad Mohiuddin)، مدیر علمی برنامه پیوند اعضای حیوان به انسان دانشگاه، به آسوشیتدپرس گفت: «اگر این روش کار کند، عرضه نامحدودی از این اندام‌ها برای بیماران در رنج فراهم می‌شود.»

اکنون چندین شرکت بیوتکنولوژی در حال ‌توسعه اندام‌های خوکی اصلاح ژنتیکی شده برای پیوند به انسان هستند. قلب خوکی که در جراحی اخیر استفاده شده است از شرکت Revivicor تأمین شده است. این شرکت یکی از شرکت‌های وابسته شرکت United Therapeutics مستقر در مریلند است.

منبع: Livescience


خبر تکمیلی (۲۰ اسفند ۱۴۰۰)

سرنوشت مردی که نخستین پیوند قلب خوک اصلاح ژنتیکی شده را دریافت کرد

بر اساس گزارش‌ها متأسفانه دیوید بنت دو ماه پس از عمل پیوند قلب خوک در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ (۸ مارس ۲۰۲۲) در سن ۵۷ سالگی درگذشت.
منبع: LIVESCIENCE


خبر تکمیلی (۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱)

بر اساس گزارش‌ها، ویروسی خوکی دلیل احتمالی مرگ نخستین دریافت‌کننده پیوند قلب از خوک بوده است.
منبع: LIVESCIENCE

1 دیدگاه دربارهٔ «برای نخستین بار قلب خوک به بیماری در حال مرگ پیوند زده شد»

  1. بازتاب: برای نخستین بار کلیه خوک به بیماری زنده پیوند زده شد – زیستنا‍‍ | اخبار، دانش و فناوری زیستی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.