رافلزیا گونه رافلزیا تیوماننسیس (Rafflesia tiomanensis)

گونه جدیدی از رافلزیا در مالزی کشف شد

دانشمندان گونه جدیدی از گیاه گل‌دار انگلی رافلزیا را در جنگل پولائو تیومان (Pulau Tioman) در مالزی کشف کردند.

رافلزیا (Rafflesia) جنسی از گیاهان کاملاً انگل است. رافلزیاها برگ و ریشه حقیقی ندارند و منحصراً گیاهان بالارونده جنس تتراستیگماتا (Tetrastigma) را آلوده می‌کنند. زیستگاه این گیاهان انگلی جنگل‌های بارانی مناطق گرمسیری تا غرب خط والاس یعنی از جنوب تایلند تا مالزی، فیلیپین و اندونزی است. برخی از اعضای این جنس بزرگ‌ترین گل‌های جهان را دارند. این گل‌های غول‌پیکر می‌توانند تا قطر یک متر و وزن ۱۰ کیلوگرم رشد کنند. تمامی گل‌های رافلزیا هنگامی‌که باز می‌شوند از خود بوی زننده‌ای را مشابه بوی گوشت در حال فساد متصاعد می‌کنند.

به گفته دکتر Siti-Munirah Mat Yunoh از موسسه تحقیقات جنگل مالزی، در شبه‌جزیره مالزی تاکنون هفت گونه رافلزیا شناسایی شده است. به‌جز گونه رافلزیا کری (Rafflesia kerrii) که زیستگاه آن هم در شبه‌جزیره مالزی و هم در جنوب تایلند قرار دارد، سایر این گونه‌ها بومی شبه‌جزیره مالزی هستند.

گونه‌ای که به‌تازگی با نام علمی رافلزیا تیوماننسیس (Rafflesia tiomanensis) شناسایی شده است در پولائو تیومان واقع در ایالت پاهانگ مالزی یافت شده است. پولائو تیومان جزیره جنوبی پاهانگ است که به گفته این محققان به‌عنوان یکی از زیباترین جزیره‌های گرمسیری در جهان شناخته می‌شود.

به گفته این گروه بیشتر قسمت‌های پولائو تیومان با جنگل‌های بارانی گرمسیری اولیه و بکر، ازجمله بلندترین نقطه گونانگ کاجانگ (Gunung Kajang) پوشیده شده است. این نقطه حدود ۱۰۳۸ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

در زمینه اکوتوریسم در منطقه جنگلی پولائو تیومان، رافلزیا یا Bunga pakma، یک گل شاخص است و بسیاری از گردشگران هنگام بازدید از جزیره به دیدن آن می‌آیند.

این گروه اضافه می‌کنند که آقای رازلان محد شاه (Razelan Mohd Shah)، نویسنده سوم مقاله، در هنگام کاوش طی یک گشت معمول طبیعت در منطقه جنگل تیومان واقع در منطقه Kg. Juara نخستین بار با این گونه قابل‌توجه جدید روبرو شد.

به گفته نویسندگان، پس از بررسی دقیق، مشخص شد که این گل ترکیبی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارد که با گونه‌های شناخته شده یکسان نیست. رافلزیا تیوماننسیس با برجستگی‌های گسسته کوچک در لوب‌های پریگون، نبود برجستگی در سطح فوقانی دیافراگم، نبود زوائد روی دیسک، عدم وجود لبه دیسک و شکل نامنظم با روزنه بازشونده دارای پیش‌آمدگی‌های متغیر، مشخص می‌شوند. همه گونه‌های دیگر در شبه‌جزیره مالزی دارای برجستگی در سطح فوقانی دیافراگم، زوائد و لبه‌های دیسک هستند؛ بنابراین این گونه جدید کاملاً منحصربه‌فرد است. گزارش کشف رافلزیا تیوماننسیس در ژورنال Malayan Nature منتشر شده است.

Original Reference: Siti-Munirah Mat Yunoh et al. 2021. Rafflesia tiomanensis (Rafflesiaceae), a new species from Pulau Tioman, Pahang, Malaysia. Malayan Nature Journal 73 (1): 19-26.

منبع: sci-news

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.