هشت پای دامبو

زیست شناسان دریایی گونه جدیدی از هشت‌پا را در اقیانوس آرام کشف کردند

به گزارش زیستنا، گروهی از زیست شناسان موسسه زیست‌شناسی تکاملی و اکولوژی دانشگاه Rheinische Friedrich-Wilhelms با استفاده از ترکیبی ازMRI، میکرو CT و تجزیه‌وتحلیل ژنی با کمترین تهاجم، گونه جدیدی از هشت‌پا دامبو به نام Grimpoteuthis imperator را کشف کرده‌اند. این گونه در بخش شمالی ناحیه Emperor Seamounts زندگی می‌کند. این ناحیه یک رشته‌کوه زیردریایی در قسمت شمال غربی اقیانوس آرام شمالی است.

هشت‌پا دامبو یا پره دار گروهی از هشت‌پاها هستند که در اعماق دریا زندگی می‌کنند. این هشت‌پاها حدود ۴۵ گونه دارند.

این نوع هشت‌پاها باوجوداینکه بخش قابل‌توجهی از آبزیان بزرگ در زیستگاه‌های عمیق دریای در اقیانوس‌های جهان تا عمق حداقل ۷۰۰۰ متر را تشکیل می‌دهند؛ در میان سرپایان، موجودات نسبتاً کمیابی هستند.

دکتر الکساندر زیگلر (Alexander Ziegler) و دکتر کریستینا ساگورنی (Christina Sagorny) از اعضای این گروه توضیح می‌دهند که این هشت‌پاها بر اساس نام شخصیت یک فیل پرنده در فیلمی از والت دیزنی به همین نام انتخاب شده است. در این فیلم این فیل به دلیل گوشه‌ای غیرمعمول بزرگش مسخره می‌شود. باله‌های هشت‌پاهای دامبو در کناره‌های سر شبیه این گوش‌های همان فیل است.

در روش‌های کنونی که برای توصیف گونه‌های جدید سرپایان استفاده می‌شود، اغلب لازم است تا برای بررسی اندام‌های داخلی کالبدشکافی انجام شود. این کار سبب آسیب به نمونه یا حتی از بین رفتن بخشی از آن می‌شود؛ بنابراین ممکن مانع از بررسی یک ارگانیسم‌های منفرد، در معرض خطر، نادر و با ارزش می‌شود.

دکتر زیگلر و دکتر ساگورنی روش‌های غیرتهاجمی از جمله عکاسی دیجیتال، اندازه‌گیری‌های استاندارد، MRI  و میکرو CT را با نمونه‌برداری کم تهاجمی از بافت برای تجزیه‌وتحلیل DNA ترکیب کردند تا اطلاعات مولکولی و نیز ریخت شناختی را تنها از یک نمونه هشت‌پا دامبو جمع‌آوری کنند. این هشت‌پا از عمق بیش از ۴۰۰۰ متر در اقیانوس آرام شمالی به‌دست‌آمده بود.

تصویر MRI از اندام‌های داخلی هشت پا گونه Grimpoteuthis imperator

این نمونه در ژوئیه ۲۰۱۶ در طی سفر دریایی علمی با استفاده از لایروب کیسه‌ای زنجیری گرفته شده بود. اندازه این حیوان حدود ۳۰ سانتی‌متر بود و به‌عنوان یک نر بالغ شناخته شد. به گفته پژوهشگر این مقاله «برای من همان زمان مشخص بود که ما چیز بسیار خاصی را گرفته‌ایم.»

استفاده از ترکیبی جدید از روش‌های غیرتهاجمی و کم تهاجمی به دانشمندان اجازه داد تا نمونه را بدون آسیب رساندن به آن توصیف کنند.

آن‌ها توانستند جزئیات از جمله شکل پوسته و آب‌شش، ریخت‌شناسی دستگاه گوارش، و همچنین ساختارهای کوچک‌تری مانند سیستم عصبی و اندام‌های حسی را شناسایی کنند؛ البته ویژگی‌های ریخت‌شناسی مانند شکل سیستمیک قلب تاکنون در توصیف گونه‌های هشت‌پا استفاده نشده است.

همچنین پژوهشگران با استفاده از میکرو CT، توانستند اولین مدل سه‌بعدی تعاملی منقار سرپایان را بسازند. نویسندگان گفتند: «نتایج نشان می‌دهد که این نمونه هشت‌پا سیرات (cirrate) از جنس Grimpoteuthis است.»

بر اساس تعداد مکنده‌ها، موقعیت گره‌های وب، طول رشته‌های باریک cirrus، وجود رادولا و ویژگی‌های مختلف پوسته، نمونه به‌عنوان نمونه شاخص یک گونه جدید از هشت‌پا دامبو با نام علمی Grimpoteuthis imperator  تعیین شد.

ماهیت دیجیتال داده‌های به‌دست‌آمده، امکان قرار دادن کامل مجموعه داده‌های ریخت‌شناختی و مولکولی خام و همچنین مشتق شده را در پایگاه‌های دسترس عموم فراهم می‌کند.

کشف Grimpoteuthis imperator در مقاله‌ای در ژورنال BMC Biology شرح داده شده است.

Orginal Reference: A. Ziegler & C. Sagorny. 2021. Holistic description of new deep sea megafauna (Cephalopoda: Cirrata) using a minimally invasive approach. BMC Biol 19, 81; doi: 10.1186/s12915-021-01000-9

منبع: sci-news

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.