چاقی شکمی و سرطان پروستات

ارتباط سرطان پروستات با چاقی شکمی

گروهی از پژوهشگران انستیتو ملی پژوهش‌های علمی کانادا رابطه بین توده بدن و خطر ابتلا به سرطان را بررسی کرده‌اند.

به گزارش زیستنا به نقل از EurekAlert سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان کانادایی و سومین علت عمده مرگ در اثر سرطان است. به نظر می‌رسد چاقی شکمی خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی را افزایش می‌دهد. این ارتباط در پژوهشی به رهبری پروفسور ماری الیزه پرنت (Marie-Élise Parent) از انستیتو ملی پژوهش‌های علمی اثبات شده و در ژورنال Cancer Causes & Control منتشر شده است.

مطالعات متعددی طی سال‌ها نشان داده است که چاقی یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سرطان پروستات است، گروهی پژوهشی برای تحقیق بیشتر در رابطه بین بروز بیماری و توده بدن داده‌های یک نظرسنجی انجام‌شده در مونترال بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۲ را مطالعه کرد. محققان مشاهده کردند که چاقی شکمی با افزایش خطر ابتلا به سرطان تهاجمی مرتبط است.

پروفسور پرنت گفت: «تعیین دقیق عوامل خطرآفرین برای ایجاد این سرطان تهاجمی گامی بلند روبه‌جلو در پژوهش‌های سلامت است؛ زیرا درمان آن جزء سخت‌ترین درمان‌ها است». وی افزود: «این داده‌ها فرصتی را فراهم می‌کند تا با پایش دقیق‌تر مردانی که این عامل خطر را دارند کاری پیشگیرانه انجام شود.»

چاقی شکمی و چاقی عمومی

به نظر می‌رسد پراکنش واقعی چربی در بدن عامل مهمی در بروز بیماری است: تأثیر چربی تجمعی بر سلامتی فرد بسته به این‌که چربی در اطراف شکم تمرکز یافته است یا در کل بدن توزیع شده است متفاوت باشد. اریک والیرز (Éric Vallières)، نویسنده اول این تحقیق و دانشجوی دکترای دانشگاه مونترال که در حال انجام تحقیقات دوره دکترای خود در انستیتو ملی پژوهش‌های علمی است. به گفته وی: «چاقی شکمی باعث ایجاد تغییرات هورمونی و متابولیکی می‌شود که می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی وابسته به هورمون را تقویت کند. اعتقاد بر این است که چاقی شکمی با کاهش تستوسترون و همچنین وضعیتی از التهاب مزمن همراه است که با ایجاد تومورهای تهاجمی ارتباط دارد.»

در چاقی عمومی (چاقی کل بدن و پراکندگی چربی‌ها در بخش‌های مختلف بدن) همبستگی مشابهی بین سرطان پروستات تهاجمی و چاقی مانند آنچه در چاقی شکمی وجود دارد مشاهده نشد. این حالت ممکن است در اثر سوگیری در تشخیص و اثرات زیستی ممکن رخ دهد. والیرز دراین‌باره می‌گوید: «در افراد چاق، پروتئینی که برای تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه استفاده می‌شود و آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا PSA نام دارد در خون رقیق می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «این رقیق شدن پروتئین در خون تشخیص سرطان را دشوارتر می‌کند.»

این گروه پژوهشی معتقد است که مطالعات در مورد مدت‌زمان چاق بودن در طول زندگی باید در اولویت قرار گیرد و تجزیه‌وتحلیل عمیق‌تر توزیع چربی بدن می‌تواند دید بهتری در مورد خطرات ابتلا به سرطان پروستات فراهم کند.

Original Reference: Vallières, Eric, Miceline Mésidor, Marie-Hélène Roy-Gagnon, Hugues Richard, and Marie-Élise Parent. “General and Abdominal Obesity Trajectories across Adulthood, and Risk of Prostate Cancer: Results from the PROtEuS Study, Montreal, Canada.” Cancer Causes & Control ۳۲, no. 6 (2021): 653–۶۵. https://doi.org/10.1007/s10552-021-01419-z.

منبع: EurekAlert

لینک کوتاه: https://zistna.ir/?p=716

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.